HVORDAN SKRIVE EN GOD CV?

La oss være ærlige om en ting: Å skrive en CV kan være skremmende. Det presset man kan føle på, viktigheten og få alt til å klinge perfekt, gjør det enda tøffere å la fingrene gli over tastaturet. Men å skrive den perfekte CVen trenger ikke å være skummelt. Det kan faktisk være ganske enkelt! Så lenge du vet hva du gjør.

Med utgangspunkt i dette har vi laget denne veiledningen. Vi tar deg gjennom de grunnleggende trinnene for å utforme en god CV– fra hvordan du strukturerer alt du må få frem, til hvordan å unngå avslagsbunken.

HVA MENES MED CV OG SØKNAD?

Først og fremst: La oss definere en CV og søknad separat. Disse to ordene går gjerne hånd i hånd men det er viktig å forstå at det er to forskjellige ting.

CV står for Curriculum Vitae, og er et latinsk uttrykk som kan oversettes løst som; sammendraget av livet.  En CV er et dokument, som kort og punktvis oppsummerer det du har gjort av arbeid, kurs, skole og andre relevante elementer. Arbeidsgiveren skal enkelt få oversikt over dine erfaringer og kompetanse når vedkommende leser din CV.

En søknad, også kalt motivasjonsbrev er et dokument du ofte sender sammen med din CV når du søker på en jobb. Søknadsbrevet er en beskrivelse av deg selv hvor du forklarer hvorfor du er den rette personen for jobben du søker.

Du kan lese mer om hvordan skrive en god jobbsøknad HER (link til annet blogginnlegg)

Det skal være enkelt å finne relevant informasjon og være behagelig å se på.

Michael StarkThemeNectar

Hvordan skille seg ut i mengden?

Dersom vi tar utgangspunkt i en arbeidsgiver som mottar mange søknader, vil arbeidsgiveren i første omgang etter all sannsynlighet bruke minimalt med tid ved første gjennomgang av nettopp ditt dokument. Ved å ta en rask titt på alle innkommende søknader lager man gjerne et enkelt system basert på magefølelse og de mest sentrale kriteriene som stilles til kandidatene. Husk derfor å flytte noe av fokuset på den visuelle delen av dokumentet. Det skal være enkelt å finne relevant informasjon og være behagelig å se på. Struktur og design er med dette en viktig faktor for å fatte interesse ved første øyekast

 

Hva skal med?

Ingen CVer vil se helt identiske ut men enkelte ting bør være til stede, la oss kalle dette en grunnleggende mal. Videre vil vi se på hva som er helt essensielt for en standard CV.

Topptekst og kontaktinfo:

Øverst på CVen, skal det alltid være en topptekst som inneholder ditt navn. Din kontaktinfo (typisk telefonnummer, epostadresse, og noen ganger linker til sosiale medier eller hjemmesider). Husk design og struktur da dette bør være et kort øyekast unna, altså lett å se!

Du vil tross alt ikke at det skal være noen tvil om hvem CVen tilhører – eller gjøre det vanskelig for rekrutterer eller HR-sjef å kontakte deg. Vær derimot oppmerksom på å ikke skrive kontaktinformasjonen i den faktiske toppteksten til et Word-dokument, da denne i noen tilfeller blir oversett av programvaren som skanner dokumentet!

Kort introduksjon:

Selv om CVen skal være kort og punktvis, er det anbefalt å skrive en kort introduksjon om deg selv. Denne teksten skal ikke være mer enn 2-3 setninger og beskrive hvem du er, hva du kan og hvorfor du er perfekt for stillingen. Her er det viktig at du ikke skriver hva du er på utkikk etter, men hvilken verdi du bringer til arbeidsplassen. Det kan være greit å notere seg at en introduksjon ikke alltid er nødvendig men det er en fin anledning å introdusere seg selv på en god måte og med det gi et godt førsteinntrykk.

Ferdigheter:

En gang i tiden ble ferdigheter forvist til bunnen av CVen, litt som en ettertanke. Nå blir det stadig viktigere å vise relevante ferdigheter på en enkel og synlig måte. I voksende grad ser rekrutterere etter kandidater med spesialisert bakgrunn. Istedenfor å la arbeidsgiver lese seg gjennom alle punkter i CVen for å lete frem kandidatene ferdigheter, er det best å liste dem opp pent og ryddig. Hvis leseren umiddelbart ser at du har ferdigheter som kreves til stillingen, er det langt mer sannsynlig å bli innkalt til intervju.

Arbeidserfaring:

Den kritiske delen av CVen er der du oppsummerer arbeidshistorikken din i et oversiktilig og troverdig format. Hvert punkt bør omfatte bedriftens navn, sted, ansettelsesperiode, roller og titler du har holdt. Viktigst av alt skal den også redegjøre for hvilke relevante oppgaver og resultater du oppnådde i hver stilling. Denne delen er essensiell for rekrutterere og HR-sjefer, som forsøker å absorbere informasjon om din karriere og koble dine erfaringer til det de leter etter i en ny ansatt.

Utdanning:

Ettersom mange stillinger krever et visst utdannelsesnivå, er det viktig å få frem dine akademiske oppnåelser i CVen. Denne delen skal (som oftest) ikke ta for mye plass. I de fleste tilfeller vil det være nok å oppgi hvor du gikk på skole, tidspunkt for studietid og hvilken grad du oppnådde. Dersom du har emner som er spesielt relevant for jobben du søker kan du punktvis legge disse til innunder her.

Andre erfaringer:

En valgfri, men mulig verdifull del av CVen er andre erfaringer. Dette er stedet å fremheve frivillighetsarbeid, priser og hobbyer. Denne delen bør ikke være for lang, da du ikke vil at den skal forringe dine ferdigheter og arbeidserfaring. Det kan dog være en god måte å gi et avrundet bilde av hvem du er.

Design og Struktur:

Det er først og fremst innholdet i CVen som interesserer aktuelle arbeidsgivere. Dette betyr som tidligere nevnt ikke at du bør sove i timen når det gjelder design og struktur.

En rotete og visuelt forvirrende CV gjør det vanskeligere å lese, og derfor mer sannsynlig at rekrutterere og HR-sjefer vil kaste den til side. Til kontrast vil en pen og oversiktlig CV ha motsatt effekt.

Bruk disse tommelfingerreglene for å sikre at din CV ser best mulig ut:

  • Bruk en lettlest skrift og intet mindre enn skriftstørrelse 11.
  • Pass på at det er luft mellom seksjonene.
  • Ikke gå helt av styr når det kommer til farger og design.
  • Hvis du skal ta kopier av CVen, invester i kvalitetspapir og bruk en god printer.
  • Ikke lagre CVen som .pdf med mindre arbeidsgiver konkret ber om dette. Noen programvare har utfordringer med å lese .pdf filer. Word er det tryggeste.
  • Begrens CVen til 1-2 A4-sider, med mindre du søker jobb innen akademia eller medisin og må sitere papirer og publikasjoner.